mandag 25. oktober 2010

Låtskrivingsperioden er igang!

Etter fullført konsert for to uker siden og en uke litt utenom timeplanen, var det nokså natrulig å starte på noe helt nytt med musikklassen i dag. Og temaet for de neste to ukene er intet annet enn låtskriving! Et tema jeg er veldig interessert i å lære mer om, så det passer i hvert fall meg veldig godt. I den forbindelse hørte vi litt på ulike klassiske komponister som Beethoven, Vivaldi og Grieg for å legge merke til ulike temaer som komponistene bruker i verkene sine. Dette gjorde vi nettopp for å få en nyere forståelse av at det virkelig er det enkle som er det beste. De store komposisjonene består faktisk av nokså enkle temaer som repeteres om og om igjen i andre tonearter, med andre instrumenter osv. Så langt har vi lært at en god låt burde:

- Inneholde en “hookline” – altså noe som fenger. En vamp, et riff, et refreng eller liknende.
- Formidle en spesiell stemning.
- Bestå av en enkelthet. Igjen; det viser seg at det enkle ofte er det beste.

Hva er vel ikke en bedre måte å understreke dette på, enn å se på disse fantastiske gutta?Selv om sketsjen er humoristisk sier den vel så mye om hvor underlig og enkelt musikk kan bygges opp.

Håper dette kan være av interesse for flere enn oss som går på musikklinja. Jeg synes i hvert fall det er knallgøy å synse og snakke om musikk på alle mulige måter :) Hvis du er enig vet du hvem du kan snakke med!

Goood klem fra meg!

2 kommentarer:

  1. hei kult du har laget blogg . du fikk med deg mye i timen i dag jeg fikk med meg halvparten så greit du skrev her det ble oppsumering hehe. blir gøy med låtskriving ja

    SvarSlett
  2. Så fin blogg du har laget! Jeg har dessverre ikke fått sett så mye på den, men nå er jeg hos mamma en tur og hun viste meg den. Du har virkelig gjort mye morsomt! og det virker som du har det veldig bra - det er godt å se:) Jeg skal prøve å titte innom litt oftere. Jeg er imponert over alt du får til, hvor flink du er til å skrive og..ja, alt! Stooor klem søs:)

    SvarSlett

Her kan du skrive en kommentar til innlegget :)